Podróż do Finlandii – Tampere

Pisanie, grafika i podróże to moja miłość. Moje trzy największe pasje, bez których nie potrafię żyć, dlatego też chcę dzielić się nimi z ludźmi i być może zainspirować ich do tworzenia własnych dzieł i niezapomnianych przygód. Podróż do Finlandii - Tampere

Podróż do Finlandii – Tampere

Podróż do Finlandii – Tampere: początek

Tampere było naszym ostatnim miastem. I zarazem tym, na które razem z Marleną najbardziej czekałyśmy. A Pisanie, grafika i podróże to moja miłość. Moje trzy największe pasje, bez których nie potrafię żyć, dlatego też chcę dzielić się nimi z ludźmi i być może zainspirować ich do tworzenia własnych dzieł i niezapomnianych przygód. Podróż do Finlandii - Tamperepowodem tego było muzeum Muminków. Chyba wszyscy pamiętają te urocze stworzonka, które pojawiły się już w poprzednim wpisie: Podróż do Helsinek.

Tampere było ładne i miało kilka wyjątkowo urokliwych budynków, choć nie było tym, czego się spodziewałam. Marlena stwierdziła, że Tampere kojarzy jej się z Wrocławiem i bohemą. Mi niekoniecznie, choć chyba rozumiem, co miała przez to na myśli. Tampere jest typowo przemysłowym miastem, więc nad horyzontem zabytków wyrastały dymiące kominy. Nic dziwnego, gdyż jest to jeden z największych ośrodków przemysłu w Finlandii.

Jedną z pierwszych rzeczy, jakie zobaczyłyśmy, była katedra. Przepiękna. Niestety zamknięta tamtego dnia, a następnego nie miałyśmy już czasu.

Pisanie, grafika i podróże to moja miłość. Moje trzy największe pasje, bez których nie potrafię żyć, dlatego też chcę dzielić się nimi z ludźmi i być może zainspirować ich do tworzenia własnych dzieł i niezapomnianych przygód. Podróż do Finlandii - TampereNaszym hostem w Tampere był sympatyczny doktor literatury ze Szwajcarii, wykładający na uniwersytecie w Tampere — Johny. Doradził nam kilka miejsc, które warto zobaczyć podczas pobytu w Tampere, takich jak wieża widokowa.

Pisanie, grafika i podróże to moja miłość. Moje trzy największe pasje, bez których nie potrafię żyć, dlatego też chcę dzielić się nimi z ludźmi i być może zainspirować ich do tworzenia własnych dzieł i niezapomnianych przygód. Podróż do Tampere.Pisanie, grafika i podróże to moja miłość. Moje trzy największe pasje, bez których nie potrafię żyć, dlatego też chcę dzielić się nimi z ludźmi i być może zainspirować ich do tworzenia własnych dzieł i niezapomnianych przygód. Podróż do Tampere.

Z wieży widać było całe miasto oraz dwa pobliskie jeziora. Na większym byłyśmy jeszcze poprzedniego dnia wieczorem, ale ze względu na późną porę nie odważyłyśmy się wejść na lód. Mniejsze było stosunkowo niedaleko wieży i nawet z daleka widać było spacerujące po nim rodziny.

Podróż do Finlandii – Tampere: zwiedzanie

Musiałyśmy przejść przez las. Było zimno, ale słonecznie. Naprawdę bardzo przyjemna pogoda. Właściwie dopisywała nam przez cały wyjazd. Tylko pierwszego dnia, gdy przyleciałyśmy, padał śnieg i gdy już wracałyśmy, ale wtedy nie miało to dla nas zbytniego znaczenia.

Jak widać, było pięknie. Jedyny minus tej pogody to śnieg. A pod nim lód. Ukształtowanie terenu w połączeniu z przykrytym śniegiem lodem było dosyć niebezpieczne. Już na początku trasy miałyśmy przed sobą drogę w dół. O ile dzieciaki na sankach bawiły się świetnie, o tyle my idąc pieszo, nieco mniej. Na pewno nie brakowało adrenaliny. W wieku 23 lat poczułam się za stara, żeby runąć tyłkiem na śnieg, a tym bardziej twarzą. Ale zjechać na pupie z górki też nie wypadało, choć być może byłoby łatwiej.

Dalej było tylko gorzej. Miałyśmy do wyboru stromą, prowadzącą gdzieś daleko ścieżkę lub równie strome i oblodzone, drewniane schody. Wybrałyśmy schody. Poślizgnęłam się chyba już na trzecim stopniu. I powiem szczerze, że widziałam śmierć. I wcale nie była wesoła.

Chcąc jeszcze trochę pożyć, przykleiłam się do barierki i tak, metodycznie, stopień po stopniu schodziłam coraz niżej. Gdy dotarłyśmy do drogi czułam się bardziej zmęczona, niż po całym dniu zwiedzania…

Pisanie, grafika i podróże to moja miłość. Moje trzy największe pasje, bez których nie potrafię żyć, dlatego też chcę dzielić się nimi z ludźmi i być może zainspirować ich do tworzenia własnych dzieł i niezapomnianych przygód. Podróż do Tampere.Pisanie, grafika i podróże to moja miłość. Moje trzy największe pasje, bez których nie potrafię żyć, dlatego też chcę dzielić się nimi z ludźmi i być może zainspirować ich do tworzenia własnych dzieł i niezapomnianych przygód. Podróż do Finlandii - Tampere

Na jeziorze było… Jasno. Bardzo jasno. Słońce grzało przyjemnie, a jego promienie odbijały się od śniegu, bijąc po oczach. I to bardzo boleśnie. Dawno tak nie żałowałam, że nie mam ze sobą okularów przeciwsłonecznych, jak wtedy. Na wpół ślepe zdołałyśmy z Marleną dotrzeć na jedną z niewielkich, skalnych wysepek znajdujących się na środku jeziora. Poczułam się tam, nie tylko jak w innym kraju, ale wręcz innym świecie. Coś niesamowitego.

Podróż do Finlandii – Tampere: Muzeum Muminków

Pisanie, grafika i podróże to moja miłość. Moje trzy największe pasje, bez których nie potrafię żyć, dlatego też chcę dzielić się nimi z ludźmi i być może zainspirować ich do tworzenia własnych dzieł i niezapomnianych przygód. Podróż do Finlandii - TampereKolejnym punktem naszej wycieczki było wspomniane wcześniej muzeum. Jako że obie wychowałyśmy się na Muminkach, stanowczo był to chyba najważniejszy punkt naszej. Podróż do Tampere nie mogła się zakończyć bez tak ważnego miejsca. Co tam 12 euro za wstęp (dodam, że dzienna kwota na jedzenie wynosiła mniej, niż cena biletu), ale trzeba było iść.

Nie zawiodłam się. Choć inaczej wyobrażałam sobie to muzeum — nie wiem jak — ale byłam dość zadowolona. Oryginalne ilustracje Muminków w gablotkach. Makiety ze scen wraz z narracją książki w kilku językach. (Na pewno po angielsku, japońsku, fińsku i szwedzku). Do tego na każdym kroku odgłosy przyrody, przyciemnione światła i klimat wszechobecnej tajemniczości.

Bez wątpienia spędziłyśmy tam dobre trzy godziny, oglądając ilustracje, plakaty oraz Pisanie, grafika i podróże to moja miłość. Moje trzy największe pasje, bez których nie potrafię żyć, dlatego też chcę dzielić się nimi z ludźmi i być może zainspirować ich do tworzenia własnych dzieł i niezapomnianych przygód. Podróż do Finlandii - Tampereegzemplarze książek w różnych odsłonach i językach, ale nie mogłyśmy siedzieć tam w nieskończoność.

Co mnie w Tampere zaciekawiło to wszechobecność zdjęć z czasów wojny. Przez wzgląd na napisy jedynie w języku fińskim, nie zdołałam się zbyt wiele dowiedzieć. Niemniej w wielu miejscach spotkałyśmy się z czymś takim:

Pod koniec dnia mijałyśmy też malutką Cerkiew. Dosłownie tycią.

Kolejny mały kościółek oraz teatr.

Następnego dnia (2 kwietnia) miałyśmy już lot do Polski i na tym skończyła się nasza podróż do Tampere, jak i samej Finlandii. Był to jednak cudowny wyjazd i nie mogę się doczekać, aż znów tam pojadę.