Podróż do Helsinek (Finlandia)

Podróż do Helsinek — początek

Podróż do Helsinek, a właściwie jej początek, to długi spacer z plecakami na obrzeża Turku i ta dziwna rzeźba kaczki z końca Podróż do Turku  O.o  Dla przypomnienia, wyglądała tak:

Posankka

Nadal nie rozumiem kto i przede wszystkim, dlaczego zdecydował się to zrobić. Pomijając jednak mój brak zrozumienia dla tak ekstrawaganckiej sztuki, celem naszej podróży autostopem była stolica Finlandii — Helsinki. Wystartowałyśmy dosyć późno, bo chyba dopiero o 11, a do tego nie mogłyśmy znaleźć dobrego miejsca na łapanie okazji. Pierwsza osoba, która się nam zatrzymała, zabrała nas kilka kilometrów dalej, obok rozjazdu, skąd jej zdaniem będzie łatwiej, bo sama swego czasu też tak jeździła. Tam jednak zahaczyłyśmy o Lidl, który jako najtańszy market w Finlandii stanowił podstawowy punkt naszego zaopatrzenia, choć wstąpiłyśmy także na stację paliw, żeby zjeść coś ciepłego i napić się kawy. Dzień choć słoneczny był bardzo zimny. W efekcie w trasę ruszyłyśmy na dobre dopiero po południu, ale i tak już po paru minutach udało nam się złapać transport na kolejne 50 kilometrów, a stamtąd równie szybko na resztę trasy.

Nasz kolejny host — Kari — mieszkał niedaleko miejsca, w którym wysiadałyśmy i bez większego problemu dałyśmy radę odnaleźć drogę.

Helsinki — pierwsze wrażenie

Helsinki wywarły na mnie ogromne wrażenie i jak najbardziej pozytywne. Już pierwsze chwile i pierwsze widoki podbiły moje serce. Pierwsze, co zobaczyłam to ogromny dworzec kolejowy w sąsiedztwie innych, równie wielkich budynków.

Dworzec kolejowy

Poniżej Aleksis Kivi (Aleksander Kamień, o którym wspominałam tutaj)

Aleksis Kivi

Zaraz za fińskim poetą i dramaturgiem znajduje się urokliwy teatr będący zarazem Fińskim Teatrem Narodowym o bardzo ciekawej historii, do którego niestety nie udało nam się wejść. Tego dnia budynek był zamknięty na cztery spusty.

Fiński Teatr Narodowy

W Helsinkach jest po prostu pięknie i nie jest to spore niedomówienie. Mam poczucie, że mój aparat nie oddaje piękna tego, co tam zobaczyłam, choć możliwe, że to kwestia moich słabych jeszcze umiejętności fotografowania. Poza Suomenlinna, o którym napiszę na sam koniec, moje serce podbiła katedra znajdująca się na placu senackim. Zaraz obok Fińskiej Biblioteki Narodowej i oczywiście budynku Senatu.

Katedrę było widać jeszcze z bardzo daleka.

Wielka Katedra

Podróż do Helsinek owocowała w mnóstwo pięknych widoków. Równie ciekawym zabytkiem jest Sobór Zaśnięcia Matki Bożej w Helsinkach – główna świątynia Fińskiego Kościoła Prawosławnego. Bo jak wiadomo, Finlandia jest raczej Ewangielicko-Luteriańska, stąd dość prosty i skromny wystrój tamtejszych świątyń.

Sobór Zaśnięcia Matki Bożej

Suomenlinna – Twierdza Fińska

Inaczej także Sveaborg, czyli Twierdza Szwedzka. Zbudowana na sześciu wyspach i wpisana na listę  UNESCO. Zresztą nie widzę w tym absolutnie nic dziwnego. Byłam tylko na jednej z tych wysp, na którą za 5 euro można było dotrzeć promem.

Na wyspie było po prostu pięknie. Najbardziej urzekła mnie, chyba, kwestia skał i wody. Chociaż co będę ściemniać… Podobało mi się tam dosłownie wszystko!

Kościół Suomenlinne

Na poniższym zdjęciu jest korytarzyk w ruinach na drugim końcu wyspy. Było tak nisko, że musiałam się schylać, ale przyznam, że spacer takimi tunelami to niezapomniane przeżycie. Niestety nie wszędzie można było wejść, ale tam, gdzie się dało, było niesamowicie.

A tutaj cudowne widoki. Chyba najlepszy element naszej podróży do Helsinek. Bardzo przypominało mi to Norwegię i jej surowy, skalisty klimat, o którym będę jeszcze pisać. Zdecydowałam się jednak zacząć od ostatniej z podróży.

W Helsinkach też miałyśmy okazję spróbować regionalnego smakołyku. Mämmi to typowy, wielkanocny pudding uwielbiany w Finlandii. Można go kupić w tym czasie praktycznie w każdym sklepie. Szukać należy w lodówkach, bo je się go na zimno. My nie wiedziałyśmy, więc próbowałyśmy to podgrzać w garnku. Na zimno smakowało lepiej 🙂 Trochę jakby suszoną śliwką? Dobre. Po podgrzaniu już niekoniecznie…

Pisanie, grafika i podróże to moja miłość. Moje trzy największe pasje, bez których nie potrafię żyć, dlatego też chcę dzielić się nimi z ludźmi i być może zainspirować ich do tworzenia własnych dzieł i niezapomnianych przygód.Pisanie, grafika i podróże to moja miłość. Moje trzy największe pasje, bez których nie potrafię żyć, dlatego też chcę dzielić się nimi z ludźmi i być może zainspirować ich do tworzenia własnych dzieł i niezapomnianych przygód.

To by było na tyle jeśli chodzi o podróż do Helsinek. Następny wpis: Podróż do Tampere.